Julkaistu: 28.09.2023 12.00

Kakkosjoukkueen kauden avausturnaus viikonloppuna

Varkauden Tarmon miesten kakkosjoukkue aloittaa tulevana lauantaina kautensa Vuorelan koulun salissa. Sarjana on edelleen Savo-Karjalan 4-divisioona, vaikka kolmosdivarin ovia jälleen kolkuteltiinkin viime kauden päätteeksi. VarTan lohkossa on 10 joukkuetta ja sarjamuotona on kaksinkertainen sarja, otteluita tulee runkosarjan osalta siis 18.

Kakkosjoukkueen kokoonpano on perinteisesti elänyt jonkin verran joka kauden välissä, koska nuorista pojista yleensä kasvaa mitat täyttäviä pelimiehiä Edustuksen riveihin. Tällä kaudella kuitenkin joukkueen keski-ikä on muutama kausi sitten uudelleen perustamisen jälkeen toistaiseksi korkein ja rinki kapein. Viime kauden parhaana pelaajana joukkueen sisäisesti palkittu Sami Mikkonen poistui Pieksämäen kirkkaisiin valoihin. Tommi Markkanen, yksi enää harvoista alkuperäisistä pelaajista, sen sijaan ripusti tennarit naulaan ja tälle kaudelle kasattu P19 joukkue imaisi kentällisen verran poikia riveihinsä.

Ovi on onneksi käynyt toiseenkin suuntaan, kun Joroisten Urheilijoista siirtyivät kakkosjoukkueeseen Jani Hentunen ja yhden kauden pikavisiitin jälkeen paluun tekevä Mikael Kervinen. Leppävirralta Virran Veivaajista saapui Toni Immonen. Myös Tatu Karvinen palaa välivuoden jälkeen riveihin, samoin kuin Niklas Pulkkinen.

Joukkue on siis omavarainen, mutta tiivistä yhteistyötä jatketaan edelleen seuran juniorijoukkueiden kanssa muun muassa yhteisharjoitusten merkeissä.

Kakkosjoukkueen peli on perustunut aiemmilla kausilla kurinalaiseen ja uhrautuvaan puolustuspeliin, josta osoituksena on joka kausi ollut sarjan vähiten päästettyjä maaleja. Viimeisenä lukkona maalivahti Mikko Korhonen on lohkon parhaita maalivahteja.
Tuloksentekovastuu on kasautunut yleensä Riku Karvosen ketjun ympärille, Teemu Kinnusen toimiessa aseenkantajana.

Joukkueen valmentajana jatkaa jo kolmatta kautta peräkkäin Mikael Sundqvist.

Ensimmäisessä turnauksessa vastaan tulee TuuRa (Tuusniemi) ja isäntäjoukkue RT Dynamo (Siilinjärvi).
TuuRa säilytti sarjapaikkansa karsintojen turvin ja todennäköisesti heidän kauden tavoitteensa on jälleen karsintojen välttäminen. Varsinkin viimekauden loppupuolella Tuusniemeläiset kuitenkin osoittivat pystyvänsä myös yllätyksiin.

RT Dynamo kuulunee jälleen sarjan keskikastiin ja parhaimmillaan Siilinjärveläiset kiusaavat kyllä ihan ketä tahansa. Tästä osoituksena viime kaudella nimenomaan voitto VarTasta ja tasapeli nyt jo puhtaalla pelillä 3-divisioonan aloittanutta KSS:ää vastaan.

Ennakkoon lohkon kärkipäähän sarjan joukkueista odotetaan suorasta noususta taistelevia SBL:ää (Lapinlahti) ja KallSia (Sonkajärvi).

Muut sarjan joukkueet ovat aikaisemmin keskikastissa viihtynyt FBI Iisalmesta, tämän kauden ainoa kuopiolainen joukkue SB Jaws, sekä mielenkiintoiset paikallisvastustajat joita löytyy tällä kertaa useampi. Pieksämäen Pisaban 2-joukkueen lisäksi lähistöltä löytyvät kolmosdivarista tippunut Joroisten Urheilijat sekä vitosesta noussut Virran Veivaajat (Leppävirta). Varsinkin JoUssa ja VirrVessä on paljon tuttuja pelimiehiä, joten näitä pelejä odotetaan VarTa-leirissä vesi kielellä.

Kaiken kaikkiaan odotettavissa lienee tasaisempi sarja kuin viime kaudella, joten yllätyksiä sekä ristiinpelaamisia tullaan takuulla näkemään.

Kotiturnaus Varkaudessa päästään pelaamaan vasta 9.maaliskuuta, sen ollessa sarjan viimeinen turnaus.

Miesten kakkosjoukkueen otteita pääset seuraamaan tulospalvelusta linkin takaa: https://tulospalvelu.salibandy.fi/category/413!sb2...

Rajakatu 13, 2.krs

78200 VARKAUS